היום הבילאומי נגד בריונות

בריונות ואלימות בקרב בני נוער בישראל

על בריונות ואלימות באופן כללי

בריונות ואלימות היא התנהגות היכולה להתרחש במסגרות שונות, כגון בתי ספר, שכונות ופלטפורמות מקוונות. בריונות יכולה ללבוש צורות שונות, כולל בריונות פיזית, מילולית וחברתית. יכולות להיות לכך השלכות חמורות על הבריאות הנפשית והפיזית של הקורבנות ושל העבריינים כאחד. בריונות ואלימות בקרב בני נוער הינה נושא מורכב, המושפע מגורמים כמו נורמות תרבותיות וחברתיות, דינמיקה משפחתית, לחץ חברתי ומאפיינים אינדיבידואליים.

 

בריונות ואלימות בקרב בני נוער – מספרים

לבריונות אלימות בקרב בני נוער ישנה השפעה מכרעת על אופי הקהילות ולא פעם אף עלולים  להשפיע על הכלכלה האזורית. הנה כמה מספרים שחשוב לדעת בנוגע לבריונות ואלימות בקרב בני נוער בעולם:

 

  • כ-1 מכל 3 תלמידים בגילאי 11-15 שנים חווים בריונות ברחבי העולם
  • 246,000,000 ילדים ובני נוער חווים אלימות בבית הספר מדי שנה
  • 19% מתלמידי תיכון בארה"ב הוטרדו בשטח בית הספר במהלך שנה"ל האחרונה
  • כש-14% מהם חוו בריונות אלקטרונית
  • כ-22% מהסטודנטים באיחוד האירופי חוו בריונות בשנה האחרונה
  • כ-1 מכל 4 תלמידים אוסטרלים בגילאי 8-14 שנים חווה בריונות
  • 1 מתוך 5 תלמידים אוסטרלים חווה בריונות ברשת
  • באסיה, כמעט 7 מתוך 10 תלמידים בקמבודיה, אינדונזיה, ווייטנאם חוו אלימות פיזית, מינית או פסיכולוגית בבתי ספר
  • באפריקה, 33% מהתלמידים חווים אלימות פיזית, ו-36% חווים אלימות פסיכולוגית
  • אצלינו בישראל: בשנת 2020 חלה עליה של כ-60% במספר הפניות למוקד 105 של המטה הלאומי להגנה על ילדים ברשת
  • טופלו כ-12,000 אירועים במוקד
  • 27% מהאירועים התקיימו באינסטגרם
  • 23% מהאירועים התקיימו בווטסאפ
  • ב-2021 כ-14% מתלמידי ח'-יב' דווחו שהיו קורבנות לבריונות ברשת

 

נתונים סטטיסטיים אלה מדגישים את האופי הנרחב של בריונות ואלימות בקרב בני נוער ואת הצורך במאמצים מתמשכים למנוע ולטפל בנושאים אלו ברחבי העולם.

 

דרכי טיפול ומניעה של בריונות ואלימות בקרב בני נוער

חשוב לטפל בנושא הבריונות והאלימות באמצעות תוכניות מניעה, חינוך ואכיפת חוקים ומדיניות נגד בריונות ואלימות. ממשלת ישראל וארגונים שונים פועלים לטיפול בנושא זה באמצעות תוכניות מניעה, חינוך ואכיפת חוקים נגד בריונות ואלימות. כיום ישנה חברה בשם "זהירים ברשת" אותה הקימה ומנהלת אשת מקצוע בתחום האלימות נגד ילדים, שהינה גם סופרת מוכשרת, דנה אבירם. אבירם בספריה מעבירה אל הנוער הקורא מסרים  משמעותיים  לצד כלים מעשיים להתנהלות בעולם המודרני המאתגר עמו מתמודדים בני הנוער כיום. אבירם עוסקת בנושאים כמו הפרעות אכילה העומדות במרכז הספר "סודות", התמודדות עם מצב בטחוני מאתגר בספר " זהירות רסיסים", לקויות למידה, האמת מאחורי עולם הזוהר, בריונות ברשת ועוד. בזכות העובדה שהקוראים הנלהבים של ספריה של אבירם הם בני ובנות נוער, יש לכך השפעה עצומה על היכולת שלהם להתמודד עם הבריונות שהם עלולים לחוות או להיות עדין לה במהלך חייהם.

 

ככה קריאת ספרים יכולה להפחית בריונות ואלימות

קריאת ספרים יכולה להיות דרך יעילה להפחתת בריונות ואלימות בקרב בני נוער. הנה כמה דרכים שבהן קריאה יכולה לעזור:

 

חינוך

ספרים יכולים לספק לצעירים חינוך לגבי בריונות ואלימות, כיצד היא יכולה להשפיע על אחרים וכיצד למנוע אותה. כשהם קוראים ספרים העוסקים בבריונות ואלימות, הם יכולים ללמוד על הצורות השונות שלהן, כיצד לזהות אותן ומה לעשות אם הם או מישהו שהם מכירים עובר בריונות. זה יכול לעזור להם להרגיש בטוחים יותר ומוסמכים לנקוט בפעולה נגד בריונות. דוגמה לכך ניתן למצוא בספר "הקו החם לאהבה" המגולל את סיפורם של נער ונערה משני צדי "הקו החם" שם מתנדבת הנערה ולשם מתקשר הנער. לכאורה מדובר על ספר המגולל את התפתחות אותה שיחה גורלית והשפעתה על חייהם של כל אחד מהם, כשלמעשה הוא מחזק את החשיבות ביצירת קשר ושיתוף בעת מצוקה.

 

צורות בידור אלטרנטיביות

קריאת ספרים יכולה גם לספק צורה חלופית של בידור לצעירים. ספרים מרתקים כמו "לכבוש את 13" אשר מתאר בצורה מדויקת ורגישה, בשפה פשוטה וקולחת את הקשר בין שני גיבוריו, ג'וני ושאנון שגורל הפגיש ביניהם ואט אט הקוראים מגלים רבדים נוספים ומורכבים בחייהם, מספק תעסוקה מרתקת לנוער, כך שבמקום לבלות את כל זמנם באינטרנט, הם יכולים לבלות חלק מזמנם בקריאת ספרים. זה יכול לעזור להם להתנתק מהעולם הדיגיטלי ולעסוק בעולם האמיתי, מה שיכול להועיל לבריאות הנפשית ולרווחתם. חשוב לדעת ש"לכבוש את 13" הוא החלק הראשון בסדרה שהעפילה לרשימות רבי־המכר המובילות. גם הספר "דברים שרציתי לומר" מרתק את הקוראים הצעירים בסיפור אהבה מורכב במיוחד. הספר בוחן נושאים של אהבה, חברות וחשיבות הכנות והתקשורת במערכות יחסים.

 

אֶמפַּתִיָה

ספרים יכולים לעזור לצעירים לפתח אמפתיה, שהיא היכולת להבין ולשתף את רגשותיהם של אחרים. כשצעירים קוראים ספרים שמתארים דמויות שמציקים להם, הם יכולים להבין טוב יותר את ההשפעה שיכולה להיות לבריונות על חייו של מישהו. הספר "המפלצות של נועם" המיועד לשלב של ראשית קריאה עוסק, דרך עלילה על פחדים, מפלצות, טוב ורע, בעיקר בנושא של בטחון עצמי, התמודדות עם אתגרים חברתיים ועוד. "13 סיבות", שגם עובד לסדרת טלוויזיה, עוסק ב-13 הסיבות של נערה להתאבדותה. הספר לא מהסס לגעת בנושאים רגישים כמו התאבדות ותקיפה מינית ולא מעט בזכות הסדרה, הוא עורר ועדין מעורר שיח חשוב על בריאות הנפש והשפעת התקשורת על קהלים פגיעים. דוגמה נוספת לכך היא הספר "אחד מאיתנו משקר" האו ספר שבוחן נושאים של תרבות תיכון, היררכיה חברתית והשפעת המדיה החברתית על חייהם של בני נוער. זוהי תעלומה מותחת ומרתקת שגורמת לקוראים לנחש עד הסוף, תוך שהוא מגלל עלילה מותחת ומרתקת אשר הולכת ומסתבכת. קריאת ספרים מסוג זה, יכולה לעזור לקוראים לפתח אמפתיה ביחס לאלה שעברו בריונות ולגרום להם ופחות לעסוק בבריונות ואלימות בעצמם.

 ספרים מומלצים העוסקים בבריונות:

1. המפלצות של נועם מאת רמי טל

המפלצות של נעם

2. כוח בנזיני מאת בן זיני

 3. #מפורסמת מאת דנה אבירם

#מפורסמת

ספרים רבים לוקחים חלק משמעותי בעשייה כנגד בריונות ואלימות בקרב בני נוער ואין ספק כי היכולת להעביר לנוער סיפורים תוך יצירת כלים עבורם הינה קריטית בשלב זה של חייהם