ראיון מיוחד עם הסופר יובל אברמוביץ'

 

לכבוד צאת ספר הילדים החדש "השיקוי המופלא" של הסופר המצליח יובל אברמוביץ' ביקשנו ממנו לענות לנו על מספר שאלות מסקרנות מאוד

יובל אברמוביץ' הוא סופר ומרצה בינלאומי, שחקן (המופיע בימים אלו בהצגת התיאטרון "אני פה בגלל אישתי"), בעל הוצאת הספרים "הרשימה" ויזם.  במהלך הקריירה שלו כסופר הוציא לאור 17 ספרים וביניהם "הרשימה", "שנת המתנות", "רב מכר", "האיש שאהב את הטלפון שלו" ועוד. "השיקוי המופלא" הינו ספרו ה18 שמהדורתו הראשונה אזלה עוד בטרם הגיעה לחנויות הספרים. בנוסף, בימים אלו עלו לאוויר שני קורסי כתיבה של אברמוביץ' לאתר התכנים סקרינז. תוכלו למצוא שם קורס כתיבה באורך מלא בשם "לכתוב רב מכר" וקורס העוסק בכתיבה ברשתות החברתיות העוסק בשם "המשפיעים".

הכירו את יובל ב5 שאלות:

שאלה 1 : מבין שלל העיסוקים שלך מהו תחום העיסוק המועדף עליך?

זאת שאלה מצוינת שאני נשאל בערך מגיל עשרים. מה אתה ומי אתה? כל החיים שלי נשאלתי מה אני ואפילו נדרשתי "ללכת בתלם" ולהחליט מה אני. הסבירו לי שאני לא מפוקס. אבל סירבתי וטענתי שאפשר גם וגם וגם. כיום אני גם כותב וגם משחק וגם מנהל מספר עסקים ומאמין גדול מאוד בגיוון ובתרומה אחד של השני גם לעשייה שלי וגם לנפש שלי. יש לי נטייה להשתעמם בשלב מסוים ועל מנת שלא לנבול אני עובר מתחום לתחום. בגיל 32, לדוגמא, אחרי עשור של עבודה רציפה כשחקן הרגשתי שעמום והרגשתי צורך עז "לדבר" מילים שלי והתחלתי לכתוב ספרים. אחרי 18 ספרים הרגשתי קצת פחות התרגשות והחלטתי לחזור לשחק. ממרום גיל 46 אני כבר לגמרי מסוגל לעשות גם וגם וגם וגם. זה מפרה אותי ובעיקר מרגש אותי. אז אני כרגע גם מוציא ספר חדש, גם עומל על מתווה לרומן חדש ועל ספר רביעי בסדרת "הרשימה" וגם משחק בתיאטרון ובקרוב מנחה תוכנית בטלוויזיה.

שאלה 2: מה ההבדל בעינייך בין כתיבת ספר מבוגרים לספר ילדים?

על פניו אני רוצה לומר שאין הבדל. בשני המקרים מדובר במלאכת מחשבת ארוכה ובירידה לפרטי פרטים. אבל אני חושב שספר ילדים, למרות היותו ספר צנום יחסית, מחייב ממני להיות סופר מדויק גם בבחירת המאייר או המאיירת ובעיקר בבחירת המילים והמסרים. כל מילה חייבת להיות במקום (לעומת ספר מבוגרים שאם יש בו שורה "מיותרת" או אפילו פסקה שלמה "מיותרת" היא נבלעת בתוך עשרות אלפי מילים) וכמובן שהספר צריך להעביר מסר אבל לא בצורה דידקטית וחינוכית מדי.

שאלה 3: כמה זמן לוקח לך לכתוב ספר?

מלאכת הכתיבה עצמה קלה עבורי ולכן הייתי מנסח את השאלה אחרת: "כמה זמן לוקח לך לחשוב על ספר?". כי פה בעצם העבודה הקשה. לפצח את העלילה. לפעמים פיצוח עלילה יכול לקחת שנתיים ואפילו ארבע שנים והכתיבה עצמה היא עניין של חודשים בודדים. פעם הייתי כותב הרבה יותר מהר משום שהייתי פחות עסוק אבל היותי גם וגם וגם וגם אבא לשתי בנות מתבגרות, כלב וחתול גוזל לא מעט זמן מהכתיבה. אני תמיד אומר, בחצי הומור, שאני כותב בכל זמן נתון ספר אחד במחשב ושלושה ספרים בראש.

שאלה 4: כשאתה קורא ספר, אתה גם עושה...?

לצערי הרב, כמו רוב האנשים, עם טלפון ביד. הטלפון הזה הוא אסון לאנושות! אחד היתרונות בחזרתי לתיאטרון הוא שיש לי הרבה זמן נסיעות בהסעה של השחקנים וזה זמן קריאה נפלא ומנותק מכל ההסחים.

שאלה 5: הספר ששינה את חייך? שבגללו אמרת לעצמך "אני אהיה סופר"

בנעוריי יצאו שני ספרים שהעיפו לי, כמו להרבה אנשים, את המוח. אלו היו הספרים "געגועי לקיסנג'ר" של אתגר קרת ו"שירת הסירנה" של עירית לינור. אלו היו ספרים שפרצו דרך בעיקר בזכות העובדה שהם נכתבו בעברית מדוברת ויומיומית. עד היום אני זוכר משפטים שלמים מתוך הספרים. מאוד התחברתי לסגנון הכתיבה היומיומי, המדובר והשנון ואמרתי לעצמי שאולי יום אחד גם אני אהיה מסוגל לכתוב. הספרים סיפקו לי עונג אמיתי בקריאתם אבל גם תקווה. לאורך השנים נתקלתי בהמון ספרים שעוררו בי תשוקה לכתיבה ובעיקר המון ספרי עיון שקראתי ושידרגו את חיי. אולי בגלל זה מחצית מספריי הם ספרי עיון.

השיקוי המופלא / יובל אברמוביץ'יובל אברמוביץ' צילום ליה יפה

                                   צילום: ליה יפה

בהצלחה גדולה ומחכים כבר לספר הבא!