יום האישה מאמר מערכת

את מאבקן של הנשים לשוויון אנו מציינים מידי שנה מאז 1908, בשמונה במרץ. משחר ההיסטוריה, ניתן להתווכח על האופן שבו נשים מנהלות את המאבק הזה מהמאה הקודמת ועד זו הנוכחית. אולם על דבר אחד אי אפשר להתווכח, ברמת הפרט וגם כחברה עשינו כברת דרך. היום הזה החל את דרכו כמאבק פוליטי על זכות הבחירה של נשים והמשיך כמאבק על מעמדה של האישה והאפשרות שלה לצאת לעבוד ולעשות פעולות יומיומיות שעבורנו כיום הן שגרתיות. עם הזמן המאבק "לבש" שם חדש "פמיניזם" והפך לאירוני עם השנים, הרי שבשוויון אין צורך לצעוק שוויון, הוא פשוט שם.

אך ישנם עדיין תחומים בהם כחברה נותרנו מאחור, שוויון בשכר, נשים בהייטק, מנהיגות ופוליטיקה, צבא וביטחון, בריאות ועוד תחומים שהראייה בהן עודנה פטריארכלית.

אנו מוצאים ומוצאות ביום זה ההזדמנות להכיר ולהוקיר את הספרים בהן ישנן גיבורות ספרותיות ראשיות, סופרות מצליחות וכן העצמה נשית. 

אנחנו כנשים לא צריכות פרחים ומתנות, כולנו כחברה רוצים ורוצות לדרוש שוויון. 

אז מה תמצאו במאמר?

  • ראיון עם הסופרת והדוגמה לאישה חזקה שסללה את דרכה להצלחה - מאירה ברנע גולדברג
  • המלצות לספרי העצמה נשית 
  • המלצות לספרי העצמה לילדים ונוער
  • מוצרי פנאי מומלצים
  • שיתוף פעולה עם עמותת אחת מתשע

נפתח עם ראיון קצר עם סופרת סדרת רבי המצליחה "כראמל" ועורכת ספרותית מעוררת ההשראה מאירה ברנע גולדברג:

מה דעתך על מעמד האישה בישראל נכון לשנת 2022?

אין ספק שמעמד הנשים כיום טוב לאין שיעור ממעמדן של נשים שחיו בדורות קודמים, עם זאת עדיין נותרה עבודה רבה בסלילת הדרך לדורות הבאים.

מהם האתגרים הגדולים ביותר כאישה בתחום הספרות?

אענה על השאלה בדוגמה. לדעתי הדוגמה מייצגת וממנה ניתן להבין את כל הסיפור.

אגודת הסופרים פרסמה שני אירועים שאמורים היו להתקיים לרגל יום האישה הבינלאומי. אירוע אחד בהשתתפות סופרים גברים ואירוע אחר בהשתתפות סופרות.
אירוע הגברים בוטל בעקבות לחץ, אין לי מושג אם אירוע הנשים יתקיים בסופו של דבר, אבל חשוב מאד לשים לב להבדלים בין שני האירועים:

אירוע בהשתתפות סופרים גברים:
לסופרים משלמים עבור השתתפותם.
הסופרים מדברים על היצירות שלהם.
האירוע מוכן ומאורגן זמן רב לפני תאריך האירוע.
מדובר באירוע פרונטלי שישודר גם בזום בליווי זמר אופרה ונגן פסנתר.
בפוסטר: גברים לבנים, מכובדים, לבושים בחליפות, מרוצים מעצמם, מישירים מבט למצלמה.

אירוע הנשים.
הסופרות מקריאות טקסטים בהתנדבות.
הסופרות לא מדברות על היצירות שלהן אלא מתבקשות להקריא קטע עד 200 מילים בנושא אופטימיות והצלחה תחת הכותרת: גדולה מהחיים.
האירוע אורגן במהירות ורק כמה ימים לפני תאריך האירוע יצא קול קורא לשליחת היצירות.
האירוע מתקיים רק בזום, אין ליווי מוזיקאלי.
בפוסטר: נשים שונות ברוח התקופה מביטות הצידה. הפוסטר בצבע ורוד כי אנחנו בנות.

לא נראה לי שצריך להוסיף.

מהם היתרונות של להיות סופרת שהיא אישה?

אני לא רואה בזה יתרון. אני כותבת ויוצרת מתוך העולם הפנימי שלי ובתחום השיווק אני נאלצת להתגבר על קשיים שסופרים גברים לא נאלצים להתמודד איתם, בעיקר הסטיגמה שכתיבה נשית היא נחותה ועל הזכות שישלמו לי כמו לסופרים גברים במעמדי.

טיפים לנשים שרוצות להצליח ומפחדות?

חשוב מאד לדעת שאנחנו טובות במה שאנחנו עושות, להתמקצע, להתנהל ללא רגשי נחיתות. רק כשנתייחס לעצמנו ברצינות נוכל לגרום לאחרים להתייחס אלינו ברצינות. זה נכון לא רק לגבי נשים, אלא לגבי כל אחד. רק כשהגעתי לאירוע בו גיליתי בדיעבד שכל הגברים סופרים קבלו יותר כסף מהסופרות הבנתי כמה ההתנהלות שלי לא הייתה נכונה.

נסיים בפרט מעניין שלא יודעים עלייך:

אני קוראת עד היום בגיל 43 את המשך סדרות הנוער שקראתי כשהייתי ילדה. למשל לא פספסתי אף ספר בסדרת ג'ינג'י של גלילה רון פדר.

 מאירה ברנע גולדברג

קרדיט: רמי טל


המלצות לספרים עם עוצמה נשית

סיפורת

1. מותרות ספרה החדש של כלת פרס היצירה לספרות עברית יעל משאלי.

רגע לפני שהיא נכנסת למקלחת, מפרסמת גיבורת מותרות פוסט בפייסבוק. וככה היא כותבת:

"יאללה, גרושות, דברו איתי. אני שוקעת. מוכרחה לשמוע איך אחרות מתמודדות עם כל זה. כתבו לי. ניפגש. אני צריכה אוויר. מצופים. פרופורציות. גלגלי הצלה. סיפורים. לא של גרושות שהתגרשו נהדר. לא של גרושות מאושרות. לא שבעצמן יזמו את הפרידה. לא צעירות שכל העתיד לפניהן. לא מאוהבות בזוגיות שנייה. לא מסוחררות מהחופש באמצע החיים. לא שעושות חגים כולם יחד כי נשארו משפחה. מפרגנת לכן מכל הלב ומקנאה בכן משורשי השיער ועד קצות הבהונות, אבל עכשיו צריכה רק שבורות, מרוסקות ואומללות עם עדיפות ברורה לבנות גילי. אם אתן פה, אתן יודעות למה אני מתכוונת".

כשהיא יוצאת מהמקלחת מחכים לה אלפי לייקים ומאות נשים שרוצות לספר לה את הסיפור שלהן. היא בוחרת שבע, מאזינה לסיפור של כל אחת מהן ודרכו מספרת ברמזים ובשברי משפטים גם את הסיפור שלה. 

הסיפורים האישיים מאוד האלה הם הסיפורים של כולנו, הנשים והאנשים, הנשואים והגרושים, הנשואות והגרושות. אלה טקסטים על אהבה ועל כאב ועל תשוקה ועל עייפות ועל שקרים ואמת, והם מבריקים וחפים מכל מניפולציה וקישוטים רומנטיים. 

בתאריך 13.3.22 תפתח עבורכם האפשרות לרכוש את ספרה החדש עם הקדשה אישית.

עקבו אחרינו בפייסבוק ובאינסטגרם לעדכונים.

מותרות - יעל משאלי

2. לטענת גרייס הוא סיפורה של אחת הדמויות העלומות והידועות לשמצה בקנדה של המאה ה-19 שעומדת במרכז הספר. גרייס מארקס, משרתת יפהפייה בת 16, שהואשמה ברצח כפול ומזעזע ביחד עם ג'יימס מקדרמונט שותפה לפשע. 16 שנה חלפו מאותו יום שבו נשלחה גרייס לכלא באשמת רצח כפול בדם קר. שותפה הוצא להורג, אך מאחר שהיו כאלה שטענו לחפותה, הומר עונשה למאסר עולם. לאחר התמוטטות עצבים בכלא היא אושפזה בבית חולים לחולי נפש. מאחר שלטענתה אין לה קצה של זיכרון מאותם אירועי רצח, עוסק המטפל בה בניסיון להגיע אל חקר האמת. האם גרייס היא מכשפה? האם היא הרוצחת? או האם היא קורבן חלש ונטול רצון של שותפה לפשע ג'יימס מקדרמונט?

שני רעיונות חשובים עולים משחזור ספרותי זה הכתוב בעוצמה ובחושניות רבה. ראשית, האמונה שבסופו של דבר הדמיון הוא זה שמעניק לנו ראייה רחבה יותר ולא העובדות כשלעצמן, ושנית כל אמת באשר היא, היא חמקנית, אינה חד-משמעית ואולי אפילו אינה חשובה.

כדרכה בונה מרגרט אטווד, מגדולי הסופרות בני זמננו, עולם שלם מצירופים מדהימים של פרטים יומיומיים ומהמבנה החברתי של אותה תקופה. היא לוקחת אותנו צעד אחד קדימה כשהיא מעניקה לגרייס את ההזדמנות לשחזר את האירועים במונולוגים ליריים ומסמרי שיער כאחד. בשליטתה הווירטואוזית ובתובנה עמוקה הופכת פרשה מסתורית ומזעזעת זו ליצירה שהדיה ימשיכו לרדוף את הקוראים זמן רב אחרי שקראו את הספר.

לטענת גרייס - מרגרט אטווד

3. ג'יין אייר הספר שמרתק מיליוני קוראים מאז המאה ה-19 ועד היום.

לכאורה מדובר בעלילה פשוטה לתקופתה, ג'יין אייר, היתומה והענייה מופקדת בבית דודתה הנוהגת בה בגסות ובאכזריות וממנה נשלחת לפנימייה המיועדת לילדות עניות שמנוהלת בתנאים מחרידים. מאוחר יותר היא מתקבלת לעבוד כאומנת בבית האחוזה של רוצ'סטר, המעמיד פנים של מי שמאוהב באחרת, אבל בסופו של דבר מתוודה בפני ג'יין על אהבתו לה. וכאן מתחילה העלילה להסתבך; ג'יין התמימה בת ה19, נחותה לאין ערוך מבחינה חברתית וכלכלית מרוצ'סטר בן הארבעים, האמיד ועתיר הניסיון. נסיבות מיוחדות מונעות את הנישואים הצפויים וג'יין קרועה בין אהבתה הנואשת לרוצ'סטר לבין צו מצפונה, המונע ממנה להשיב לו אהבה.


ג'יין אייר נחשבת לפסגת הפרוזה האנגלית, הספר זכה לאין-ספור פרשנויות מנקודת ראות חברתית, היסטורית דתית ופמיניסטית. מעבר לכל אלה, זהו רומן הנוגע ללבם של דורות רבים של קוראים, מאז שנכתב ועד לימינו אלה ממש.

ג'יין אייר - שרלוט ברונטה

עיון

4. רצות עם זאבים מקים לחיים את המקומות הפראיים והמוזנחים בנפש הנשית. קלאריסה פינקולה אסטס כותבת כמו מתוך דחף, צורך לתת ביטוי לתכנים המבעבעים מתוך קרביה. היא מדברת אלינו מבטן אל בטן, מאותו מקום ייצרי עליו היא מספרת לנו ואליו היא קוראת לנו לחזור. קלאריסה קוראת לנו לסמוך על קולם של האינסטינקטים שלנו, על כוחנו הפנימי, על הטבע שלנו, על יצר האהבה שבנו, לחזור אל שורשיו הנטועים בטבע, ולשאת משם תפילה. תפילתן של כל הנשים באשר הן.

רצות עם זאבים - קלאריסה פינקולה אסטס

5. לכי לשטוף פנים המדריך לנשים שרוצות לפרוץ את מחסומי המצפון הנשיים ותחושת חוסר סיפוק.

אם גם את בטוחה לפעמים שלכל הנשים מסביבך יש חיים מסודרים ומספקים, ורק החיים שלך גדושים במאבקים, או שגם את מרגישה שאת לא מצליחה להתמיד ולהגשים, לא קשובה מספיק לעצמך או למשפחתך ולא מסוגלת לחלום בגדול?

אם כך, זה הספר בשבילך, כי מדובר בשקר. בדיוק כמו שקרים רבים אחרים שאנחנו מספרות לעצמנו, שקרים שבונים ומזינים הערכה עצמית נמוכה, תבוסתנות ודחיינות, ומונעים מאיתנו להשיג את המטרות שלנו. שקרים שאנחנו חיות בצילם כל כך הרבה שנים עד שהפכו לרעש לבן. אבל אם אנחנו רוצות לפרוץ את המחסומים של עצמנו, אין לנו ברירה: אנחנו חייבות לנתץ אותם ולהתחיל לחיות באמת.
 לכי לשטוף פנים - רייצ'ל הוליס

6. העוצמה הנשית ספרה החדש ומעורר ההשראה של מיי מאסק.

מיי מאסק היא דוגמנית מצליחה, דיאטנית ידועת שם ואימא. שלושת ילדיה הם פורצי דרך, כל אחד בתחומו. בנה הבכור, אילון מאסק, הקים את החברות פייפל, טסלה, ספייס אקס ואחרות, בנה, קימבל מאסק, פתח מסעדת פארם־טו־טייבל ומלמד ילדים גינון באזורים נחשלים ובתה, טוסקה מאסק, היא מפיקה, בימאית ומייסדת חברת פאשנפליקס.

בעשור השמיני לחייה, מיי עסוקה יותר מתמיד, אך הדרך לפסגה לא תמיד הייתה חלקה. מיי פורשת בספר זה את סיפור חייה המדהים, חושפת את הגישה שלה להורות שמניבה ילדים מצליחנים, מעניקה עצות בנושאי לבוש, תזונה ואופן ההתמודדות עם שינויים גדולים, נושאים שמדברים לכל אישה, ואת הכול היא מתבלת בעצות לחיים נכונים ובריאים. שאיפתה של מיי היא להנחיל לכל אישה ידע שיאפשר לה למצות את הפוטנציאל הגלום בה בדרך הטובה ביותר.

 

העוצמה הנשית - מיי מאסק


ולמען דור העתיד, הספרים שכדאי שהילדים והילדות יכירו

1. האסופית קלאסיקה בעלת חמישה כרכים שנכתבה בשנת 1908 ומלווה אותנו עד היום. לספר יצאה גם גרסאת קומיקס ששווה להכיר. 

הכירו את אן שירלי, האסופית שנשלחה בטעות מבית היתומים לחווה הירוקה - והתגלתה כטעות המוצלחת ביותר שנעשתה אי פעם. מתיו ומרילה קתברט, אח ואחות לא כל כך צעירים, זקוקים לילד שיעזור להם בחווה. בניגוד לבקשתם, מגיעה מבית היתומים ילדה ושמה אן. אן משתדלת מאוד להתנהג יפה, אבל זה לא מונע ממנה להסתבך בצרות, להרגיז את נשות הכפר, לגרום לחברה הכי טובה שלה להשתכר בטעות, להגיד את כל מה שהיא חושבת (גם כשזה לא מנומס במיוחד) ולפתח יחסי אהבה-שנאה סוערים עם גילברט, הבחור הכי אהוב בכפר. ובכל זאת, הילדה האמיצה, החכמה, הישרה והמצחיקה תכניס אל החווה ואל הכפר משב רוח רענן ותכבוש את לבבות תושביהם. 

הספר זכה להצלחה מסחררת והיה לאחד מספרי הנעורים האהובים בכל הזמנים. ספרי הסדרה, המלווים את חייה של אן מילדות עד לבגרות, תורגמו לעשרות שפות ועובדו לקולנוע, לטלוויזיה, לתיאטרון, לסדרת אנימציה ולרומן גרפי. 

הסדרה מומלצת לגיל 9 ומעלה (אנו מפצירים במבוגרים שלא קראו את הסדרה לעשות זאת).

האסופית מחודש - לוסי מוד מונטגומריהאסופית אן מהחווה הירוקה קומיקס - לוסי מוד מונטגומרי

2. נסיכה בשחור סדרת ספרים לראשית קריאה מומלצת במיוחד לחובבות הנסיכות, בסדרה זו הנסיכה לא מחכה שיצילו אותה, היא יוצאת להרפתקאות רצופות מכשולים לבדה.

הנסיכה מגנוליה מארחת את הדכסית פאה - נכרית בטירה שלה, כשלפתע... גלינג! אזעקת מפלצת! נסיכות עדינות לא אמורות לצוד מפלצות אבל לנסיכה מגנוליה יש סוד.
האם היא תצליח לחמוק החוצה ולמלא את המשימה החשאית שלה, לפני שהדכסית הסקרנית תגלה לאן היא נעלמה?
הנסיכה בשחור היא סדרת ספרים המונה שישה ספרים ומיועדת לגיל 5-10.
הנסיכה בשחור 1 - שנון ודיין הייל

3. היאסטוריה מתאר את סיפורן של מנהיגות אמיצות, אמניות כשרוניות, מרפאות עדינות נפש, מורות מסורות וחוקרות מקוריות. זהו סיפורן של נשים ונערות שעמדו בגבורה באתגרים, התגברו על קשיים וסכנות ואפילו הקריבו את חייהן כדי להגשים חלומות ולשנות את העולם למקום טוב יותר.

הספר מתאים לגיל 6 ומעלה, ויכול לשמש גם כמתנה מעוררת השראה למבוגרים.

היאסטוריה 50 נשים ונערות שטלטלו את העולם - הליגן קתרין

4. הילדה שניסתה מתאר את סיפורה של ילדה שרצתה לעשות משהו שאף אחד לא האמין שתצליח לעשות.

היו היתה ילדה שרצתה מאוד לעשות משהו שאף אחד מהחברים שלה לא הצליח לעשות לפניה. "איזה מין רעיון זה?" תהו כולם ואמרו, "זה פשוט לא יילך". אבל היא בכל זאת ניסתה. וניסתה. וניסתה. ומה אתם חושבים שקרה בסוף?

הספר מתאים לגיל 3-6 

הילדה שניסתה - מאירה ברנע גולדברג

5. כדוריקוד ספר מלא השראה שפותח את הדימיון ומאפשר להם להיות מי שהם רוצים, ילדה לא חייבת להיות פיה וילד לא חייב להיות גיבור על, כולם יכולים להיות הכל.

לזהר ולרן יש תכנית משותפת לפורים: הוא יתחפש לשוער והיא לחלוצה מבקיעת שערים. אבל ההורים של זהר קנו לה בהפתעה תחפושת לגמרי אחרת... פיה!
זהר מתלבטת: איזו מבין התחפושות לבחור?
פתרון יצירתי הופך את הבחירה להרפתקאה, וזו סוחפת את "גן ענת" כולו ומובילה למציאות חדשה, קסומה ומלאת אפשרויות מרהיבות.
ספר מצחיק ונוגע על אתגור מסלולים מגדריים סטריאוטיפים ועל הליכה אחרי הלב.

הספר מתאים לגילאי 3-6

כדוריקוד - טל ברייר בן מוחה


המלצות לפאזלים מעוררי השראה


פאזל 1000 חלקים של האישה והאגדה- פרידה קאלו

פאזל 1000 חלקים פרידה קאלו

פאזל 1000 חלקים בסימן המאבק הנשי לשוויון

פאזל - WE CAN DO IT


לסיום, כחלק משוויון צריך להכיר גם בשוני בתחומי הבריאות השונים. החלטנו השנה בצומת ספרים בשיתוף עם עמותת אחת מתשע, לקרוא לכן ללכת להיבדק מכיוון שגילוי מוקדם של סרטן השד מציל חיים. בכל סניפינו הצוותים שלנו יחלקו גלויות להעלאת המודעות בחודש אוקטובר המצוין בו יום סרטן השד, בחודש מרץ המצוין בו יום האישה, ובכלל.

אחת מתשע

 אחת מתשע