יום הזיכרון לשואה ולגבורה אפריל 2023

8 במאי 1945 גרמניה הנאצית נכנעת ללא תנאי והמלחמה הארורה בהיסטוריה האנושית נגמרת, אולם מאז החל מסע ארוך 78 שנים ארוכות מלאות תהפוכות בתהליך הנצחת שואת היהודים. התקופה השחורה בהיסטוריה של האנושות בכלל והעם היהודי בפרט התרחשה כידוע טרום תקופת הרשתות החברתיות ו"האח הגדול" היה רק מונח הלקוח מספר מד"ב (1984), העובדה הזו מסבירה מדוע חקר השואה מתקיים גם בימים אלה וימשיך להתקיים עוד שנים קדימה. התיעוד מהזוועות הוא מועט ומהווה טריגר קשה מאוד לרבים, כלומר, ספרים הם האלטרנטיבה הטובה ביותר למי שרוצים ורוצות להרחיב את הידע האישי על אותה תקופה בקצב העיכול האינדיבידואלי. גם השנה, ראו אור ספרים רבים הנוגעים בנושא, חלקם ביוגרפיים, מחקריים, היסטוריים וחלקם סיפורת המתרחשת ברקע המלחמה הקשה בהיסטוריה האנושית. לכן, התגייסנו ואספנו עבורכם ועבורכן המלצות חמות לספרים חדשים שנוגעים בנושא כל אחד מזווית שונה ובדרך אחרת.

כנגד ששת המיליון, שישה ספרים שמזכירים מדוע אסור לשכוח.


ביוגרפיה

הג'ינג'ית מאושוויץ מאת נחמה בירנבוים

זהו סיפורה הטרגי של רוזי, צעירה ג'ינג'ית שכל חייה שמעה מהסביבה כי צבע שיערה הוא קללה, אבל רוזי בחרה לדמיין את שערה האדמוני תחת הינומה לבנה לצד גבר חלומותיה. אבל חייה מקבלים תפנית טראגית ב-1944, כאשר היא מגורשת מביתה ונשלחת לאושוויץ.

עם הגעתה למחנה ההשמדה כמו יתר היהודים והיהודיות, מגלחים את ראשה, ויחד עם שערה היפה היא מאבדת גם את החיים שהכירה והוקירה. בתוך הכאוס וחוסר התקווה האופפים את אושוויץ, היא קולטת שהדבר היחיד שהנאצים אינם יכולים לגזול ממנה הוא החוסן הג'ינג'י העז שלה, ומודיעה בנחישות לכל חברותיה, שמאושוויץ היא חוזרת בחיים, הביתה.

הביוגרפיה העוצמתית הזו מגוללת סיפור גבורה של אישה צעירה חדורת ניצחון ונכתבה בידי נחמה בירנבאום לכבוד סבתהּ, מעלה על נס את האמונה בעצמך כנגד כל הסיכויים. סיפור על נערה ג'ינג'ית קטנה שהחליטה שהיא יכולה, ויכלה. הספר הזה לא משאיר מקום לאדישות.

הגינגית מאושוויץ


סיפורת

היתומים מוורשה מאת קלי רימר

היצירה המופלאה של קלי רימר מגוללת את סיפור אהבתם הבלתי אפשרי של רומן ואמיליה. רומן הוא אסיר יהודי בגטו ורשה ואמיליה פולנייה צעירה בת ארבע עשרה אשר משפחתה נרצחה כי בחרו לעזור ליהודים. בין ביתם של רומן ואמיליה מפרידים שישה רחובות וחומת גטו ורשה אחת.

אמיליה מתקשה לעמוד מנגד ולא לעשות דבר לכן היא מתחזה לאישה ונכנסת לגטו במטרה לחלץ משם ילדים יהודים. רומן מתגורר גטו עם משפחות, אימו מסתתרת בבית כדי להציל את אחותו התינוקת, שאם תימצא תירצח על ידי הנאצים. אמיליה ורומן נפגשים לראשונה כאשר היא מגיעה לדירת משפחתו במטרה לשכנע אותם להעביר את התינוקת אל מחוץ לגטו ולאט לאט השניים מכירים ומתאהבים. סיפור אהבתם רצוף עליות ומורדות, פגישות ופרידות כאשר חיי השניים נעים בקווים נפרדים.

 מסעותיהם והכאבים האישיים שלהם משפיעים על הקשר, שקיומו מוטל שוב ושוב בספק נוכח הקשיים ויחסם השונה לכיבוש. העלילה מגלה צבעים עזים של חשכה ואכזריות, פחד ואימה, אבל גם של אומץ, נחישות, חסד ואהבה. זהו סיפור על הרצון לחיות, אבל יותר מכול על הרוח האנושית והאהבה. הספר נכתב בהשראת אירנה סנדלר, חסידת אומות העולם אשר הצילה יותר מאלפיים ילדים יהודים במהלך השואה.

היתומים מוורשה

אושוויץ עיר שלווה מאת פרימו לוי

שמו האירוני של הספר משקף את האשליה אותה הציגו הגרמים בפני עצמם, כלפי עצמם וכלפי העולם החיצון. באוסף יוצא הדופן הזה תמצאו עשרה סיפורים קצרים שרק שניים מהם מתרחשים בזירת הרצח המדממת – אשוויץ.  ובכמה סיפורים אחרים עולים תעלומות וצירופי־מקרים ממרחק מרכך של עשרות שנים. שליש מן הספר תופסת שלישייה של סיפורי מדע בדיוני, שהם לא פחות מגאוניים. בראשון, "פרפר מלאכי", מתנהל בברלין פרויקט מחקרי שנועד למצוא דרך ליצירת אדם־על חדש, להמרת האדם (בלשונו של דנטה) מזחל לפרפר־מלאכי. ב"וֶרְסָמינים" מומצאת תרכובת כימית ההופכת כאב וסבל גופניים ונפשיים לחוויה של תענוג ושמחה. ואילו "היפהפייה הנרדמת במקרר" מספר על ערב בשנת 2115 שבו נחגגת ההפשרה השנתית לכמה שעות של אשה בת 163 ביום־ההולדת שלה: היא התנדבה לפני 140 שנה להיות מוקפאת בניסוי נועז של שיגור אדם אל העתיד.

פרימו לוי היה סופר וכימאי יהודי איטלקי. לוי כתב את זכרונותיו, סיפורים קצרים, שירים ורומנים. ועסק במיוחד ביצירה על השואה, על תיאור הזמן שעבר עליו במחנה העבודה אושוויץ מונוביץ. ספרו "הזהו אדם?", העוסק בתקופת שהותו באושוויץ, תואר כאחד הספרים החשובים שנכתבו במאה ה-20 (ויקיפדיה).

אושוויץ עיר שלווה


היסטוריה

בנות המחתרת מאת ג'ודי בטליון

זהו סיפור אמיתי ובלתי נשכח על המאבק הכל כך טבעי לחופש, על אומץ ותעוזה, על חברות וסולידריות נשית ועל אקטיביזם נשי פורץ דרך בחלק הזה של ציר הזמן בהיסטוריה האנושית. למרות שהיו עדות לרציחות המצמררות של בני משפחותיהן, שכניהן ובכלל למחיקה של הקהילות בהן גדלו, הן בשום פנים ואופן לא הסכימו ללכת כצאן לטבח. במקום זה, החליטה קבוצת הנשים לקחת חלק בהפיכתן של תנועות נוער מקומיות לתאי התנגדות לנאצים.  מצוידות באומץ, תושייה, עצבי פלדה והמון אמביציה שיחדו נערות הגטו את הגסטפו, החביאו כלי נשק וסייעו בבניית מערכת תת קרקעית של בונקרים. תוך שימוש  במראה הארי שלהן שסייע להן לפתות חיילים גרמניים ולהביא למותם. הן הפציצו קווי רכבת ששימשו את הגרמנים, חיבלו באספקת המים העירונית וכנגד כל הסיכויים הצליחו להשיב מלחמה.

ג'ודי בטליון, נכדה לניצולי שואה מצליחה בכתיבה חדה, אך מרגשת ואינטימית לצייר מערכת יחסים שברירית ומסוכנת בין הלוחמים והלוחמות שהאתגרים היומיומיים מאלצים אותן להשתמש ביתרונות המגדריים שלהן בכדי להשיג את מבוקשן – חופש, או לכל הפחות, לעכב במעט את הוצאתן להורג.

בנות המחתרת היה לרב-מכר בינלאומי, וזכויות העיבוד שלו לסרט נרכשו על ידי סטיבן שפילברג.

 בנות המחתרת


נוער בוגר

כמיהה וגעגוע מאת שפרה מישלוב 

זהו יומנה של רבקה ליפשיץ שנכתב בסתר בגטו לודג' לפני למעלה משישים שנה, ביומנה מתארת הנערה היהודייה איך קרס עולמה לתוך זוועות הנאציזם. היומן התגלה במרפאה של רופאה רוסייה ותורגם מפולנית, לאחר מכן שפרה מישלוב לקחה על עצמה להפוף את היומן לרומן עלילתי וקצבי הנצמד למאורעות ההיסטורייה מצד אחד אך להוסיף לו שכבות צבע נוספות מצד שני. למלאכה המורכבת הצטרפו קרובותיה של רבקה, מינה בויאר ובתה של מינה, הדסה חלמיש. התוצאות לא פחות ממצמררות וסומרות שיער, מסמך בעל חשיבות אנושית ומוסרית שמעניק גם מבט ייחודי על שגרת יומו של הגטו ומנגד, בעיקר סיפור התבגרותה של נערה בתקופה החשוכה בהסטוריה האנושית.

כמיהה וגעגוע

ילדים ונוער צעיר

איפה אנה פרנק מאת ארי פולמן

דמותה של אנה פרנק הפכה עם השנים לילדה אולי המזוהה ביותר עם המלחמה בעקבות היומן שהפך לידיד נפשה ובו תיעדה את כל הזוועות שעברה היא ומשפחתה. אנה מעניקה ליומן את השם קיטי וכעבור שבעים וחמש שנים, החברה הדמיונית של אנה - קיטי מתעוררת לחיים.

קיטי בתמימותה מנסה להבין איפה אנה בסיוע של נער שהיא פוגשת ברחובות אמסטרדם. קיטי יוצאת למסע עילוי של המשך הסיפור, זה שלא סופר ביומנה של אנה פרנק - הסיפור של אנה, ושל כל הילדים שמחפשים תקווה.

מחבר הספר ארי פולמן, משלים את הסיפור ומסתכל עליו במבט צלול של יוצר עכשווי. איפה אנה פרנק הוא ספר שלא מפחד לשאול את השאלות הקשות; החל בשאלה הכואבת מה קרה לאנה הממשית, ועד לשאלה האמיצה - איפה נמצאת האנושיות שלה בעולם של היום.

איפה אנה פרנק


 

כל הספרים משתתפים במבצע של ספר שני ב50% הנחה על הספר השני לחברי מועדון "מה קורא" או ספר שני ב40%  לכלל הלקוחות.

נזכור ולא נשכח.