יום העצמאות ה-75 לישראל

מדינת ישראל חוגגת 75 אביבים 

"זוֹהִי זְכוּתוֹ הַטִּבְעִית שֶׁל הָעָם הַיְּהוּדִי לִהְיוֹת כְּכָל עַם וְעַם עוֹמֵד בִּרְשׁוּת עַצְמוֹ בִּמְדִינָתוֹ הָרִבּוֹנִית." מתוך מגילת העצמאות

הדיסונס הזה שבין יום הזיכרון ליום העצמאות שובר מדינה שלמה כבר שבעים וחמש שנה, אך ההסבר לכך הוא כל כך מדויק, בדמם חיינו. ריכזנו עבורכם מספר ספרים מומלצים הן ליום הזיכרון והן ליום העצמאות.

קריאה מהנה!


יום הזיכרון לחללי מערכות ישראל

סיפורת

ההרוג השביעי מאת עידו לוי

אי אפשר לדבר על עצמאות מדינה ישראל והמלחמות הרבות שהיו בדרך מבלי לעצור ולחשוב על כל החיילים שקיפחו את נפשם בשדה הקרב. יחד עם זאת, היו מי שניצלו בגוף אבל נפשם זוכרת הכל.

יותם היה לוחם ביחידה מובחרת שיצא למבצע שמטרתו הייתה – התנקשות בחיי שליט מדינה עוינת. בתרגול שעשו טרם היציאה למבצע קרה אסון, שישה חיילים נהרגו. בעוד שהסערה הציבורית חלפה, יותם לא הצליח לשכוח במהרה את מה שקרה, עד ליום אחד בו נעלמו עקבותיו. חברו אמיר, עוזב הכל ויוצא למסע חיפושים אחר יותם, מסע שמחיה את הפצע שלו עצמו.

ההרוג השביעי הוא רומן שכתוב בדם על הקושי שבהתמודדות עם המראים הקשים של שדה הקרב. כל חלק המנסה לגלות לנו מה קורה הלאה, בעצם מערער את כל מה שידענו על יותם ואמיר, התוצאה היא סיפור מותח ועשוי היטב על סיפורים שקורים יום יום במציאות הישראלית.

ההרוג השביעי

עיון

פלישה לבנון קיץ 1982 מאת דן מגן

ספר הביכורים של מגן, עוקב אחר סיפורם של שתי קבוצות לוחמים בקיץ 1982 בעת שנשלחו למלחמה בלבנון. קבוצה אחת משתייכת ליחידת העילית שלדג בתולה ממלחמות ואילו הקבוצה השנייה, לוחמי גדוד מודיעין אוגדתי במילואים הרווים ממלחמת יום הכיפורים.

על אף ששתי היחידות לובשות את אותן מדים ומשרתות את אותה מדינה, אינן התנהגו כשייכות לאותו צבא, וכל אחת מהן חוותה את המלחמה הזו בדרך שונה. השוני בתפיסת המציאות היה רק אחד הביטויים של טראומת 1973. דן עוקב אחר ההשלכות של הטראומות ממלחמת יום הכיפורים ומסביר מדוע הפלישה ללבנון הייתה במידה רבה ניסיון לפצות על כשלי מלחמת יום הכיפורים, ואף מציע מבט חדש וייחודי על מה שהניע בתת-מודע את החיילים שלקחו חלק במבצע.

פלישה לבנון קיץ 1982

נוער

אח בוגר מאת אורי אורלב

 הספר הקלאסי והעל זמני מספר את סיפורו של יוסי אשר אביו נפל חלל במלחמה. בכדי להתמודד עם הטראומה, יוסי מקבל אח גדול, שמלווה אותו, מדבר אתו, ויחד הם עוברים תהליך מרגש עד כאב.

מומלץ מאוד לגיל 7-10

אח בוגר מחודש


יום העצמאות

סיפורת

לאהוב בעברית מאת גיל חובב

אי אפשר לדבר על יום העצמאות מבלי להתייחס לשפה העברית, שבין לילה, הפכה משפת קודש וברכה, לשפה רשמית של מדינה בתחילת דרכה.

גיל חובב, נכדם של אליעזר וחמדה בן יהודה חושף בספרו החדש את סיפור האהבה המרגש של מחיה השפה העברית ורעייתו. הרומן שנמשך למעלה משלושים שנה היה בעצם הרומן הראשון שהתנהל בעברית בלבד, אחרי אלפיים שנות.

המכתבים הסוערים הנגלים בספר מוכיחים כמה אמת וכמה שקר היו בסיפור הבוער הזה, ותוהה מה נשאר ממנו כיום.

הסיפור שהחל בתחילתה של המאה העשרים בירושלים בין פרחח דלפון ואשכנזי לבין הנאווה בבנות היישבו, בת למשפחה ספרדית אמידה ומיוחסת מוכיחים כי דבר העומד בפני האהבה.

"לאה, לאתי, את יפה ונעימה, את כל אשר רציתי, את דומה לפרחים, את גמישה כתומר וחמה כשמש, את הטבע בכל גדולתה, את הסמל והמופת... צריך שנבין כי הדרור הולך לקראתנו, כי ארץ ישראל משתחררת עבורנו, כי זוהר נפלא מעל לראשינו. ירושלֵם מחכה במזרחנו!"

הרומן הזה יגרום לקוראים להתאהב באהבה ובשפה העברית מחדש.

מומלץ!

לאהוב בעברית

עיון

7 אגדות שלנו מאת עופר אדרת

ספרו החדש של כתב עיתון הארץ לענייני היסטוריה, עופר אדרת עוסק בשבעה פרקים בהיסטוריה של מדינת ישראל, פרשיות מוכרות היטב שמטופלות בזווית אחרת ובעצם שופכות אור אחר על אותן פרשות מוכרות. יום הולדתה ה75 למדינת ישראל מביא אותנו לנקודה בהיסטוריה בה זיכרונות אישיים אינם נחלת הכלל יותר, יש כאן דור חדש המבקש ללמוד את הסיפורים מכונני התרבות הישראלית ולומד את הסיפורים בעיניים אחרות.

עופר מנתח את הסיפורים בנינוחות של מי שהגיבורים הללו הם כאילו מכריו הוותיקים, והוא עושה זאת בעדינות אבל אינו מתפשר על השאלות הקשות, בלי התרסה או כעס. והוא נותן תשובות מורכבות על מה שמניע בני אדם לפעולות יוצאות דופן ברגעים יוצאי דופן. הוא עושה את מה שצריך לעשות מי שרוצה להבין את האגדות שלו, את הגיבורים שלו, כל כך רחוקים, כל כך אנושיים.

ספר מתנה קלאסי למבקשים ללמוד מעט על היסטוריה קצרה של מדינה קטנה עם רזומה עשיר במלחמות, הצלחות, הישגים ובעיקר סיפורי גבורה בלתי נשכחים.

 7 אגדות שלנו

ילדים

סבא מספר בלי להגזים מאת אורנה לנדאו

סבא של יותם היה בן 7 בליל קום המדינה ולמרות שיש לו את הסיפורים הכי מעניינים, קשה לדעת מתי הוא מספר את האמת ומתי הוא קצת מגזים. ליותם קצת קשה להאמין לסבו המספר לו שבאותו לילה הוא בילה ברפסודה בלב הים שהתנתקה מהספינה וסחפה אותו כמעט עד סוף העולם.

אז מה באמת קרה לסבא של יותם?

הספר הזה יספר בעדינות, בשנינות ובחריזה משעשעת את הסיפור של אחד הלילות החשובים בהיסטוריה של מדינת ישראל.

הספר מתאים לילדים וילדות בגיל 3-7

סבא מספר בלי להגזים

חג עצמאות שמח!