דף הבית > שירים לסידור החדר
שירים לסידור החדר

שירים לסידור החדר

         

תקציר

בין חדרי הלב לבתי השיר

בספרה החדש של פנינה פרנקל (אין קרבת משפחה) שירים לסידור החדר, מארגנת המשוררת את תולדות חייה בחמישה חדרי שינה, שעל ספם ומזוזתם חקוקה ומוצהרת נשיותה המובהקת: האוהל האדום של מחזורי אשה ועונתה, מורשת נשית משפחתית וקרובים אחרים שאבדו לה בדרכי חייה. תיעוד חייה שזור יומני מסעות ברחבי העולם - לרוב ממסע ההגירה האישי של בני משפחתה ושלה, המלווים במסעות בזיכרון. המסע אל העבר הוא כמשקולת לרגליה בתנועה שבין ההדחקה המאפשרת את תנועת החיים קדימה לבין הסתמנות קרבה של תחנתה הסופית. זו דוחקת בה להתפתות אל המבט האסור לאחור, אותו מבט אורפאי שאיים לשתק את מהלכי חייה בעבר והוא מעמיד בסופם של מסעות את גרעיון חייה, וממילא גם את מאכז הכובד של שירתה.
בנוסף לתאוות החים מבטאת השירה גם אמצעי להשהיית הזמן: בשיר ´סוסים´ מדומה המשוררת לאפולו - אל השירה והיופי - במרכבת השמש. מוטיב עצירת הזמן, איפוס התנועות והקפאתן ברגע, שב ועולה ב´רגע כבד´ ואיתו האשליה-משאלה של יכולת השירה לשמש כתב השבעה מאגי, מרחיק רע, על מזוזת הבית: "אולי יפסחו עלי הפעם/ טקסי הדם לסימון המשקופים ואכל לשמור על אהובי בהסתר" [´שיפסחו עלי הפעם´].
פרנקל ניצבת בשלב סידור החדר, עסוקה בביעור החמץ של חייה ובהכנות לנסיעה רחוקה. שיריה, השותפים למלאכת הסידור, הניקיון וסילוק הקורים, "פורשים סדינים לבנים לאורך החדר/ ספק ניקיון, ספק שביל מלכים/ ספק. תכריכים למת".
אך ההכנות המרובות והדקדקניות אל מסע ההצלה של זכרי העבר מכבידות עליה ומאיימות להטביעה [´והוא יפקוד´], ולכן היא ספק מסיימת ספק לא מסיימת את ספרה כמו "קו סיום לא גמור" בציורי כדים אינדיאניים או כתו הסיום החסר תמיד באוזניה בנגינת הילד שמתאמן בפסנתר; לה לא נותר אלא לשמור על הרוחות הטובות שחודרות מבעד לקו הלא גמור של יצירתה, הרוחות שמחזקות את כוחה לדבוק בגמגום ולדחות את הכורח שבמלרעיות הזקופה מדי, המייצגת עולם מדויק, מלוטש ומודגש מדי, לטעמה.
רחל פרקנל-מדן

ספרי שירה
גומת-הכרית הריקה ספרית פועלים, 1993
טיפה של אושר טופפה על גג פגודה, שירי מסע לסין, אסטרולוג, 2007

ספרי ילדים
ניב הפיל שכח את המעיל, אסטרולוג, 2006
מה עושים כשאריה בוכה? אסטרולוג, 2007
מה לעשות עם חתולה שכזאת? אסטרולוג, 2007
איפה הדב? יקינטון-ספרים, 2008
מי מוכן להיות לוליין? עגור/מודן, 2008
המכשפה גרנדולינה רוצה להיות בלרינה, יקינטון-ספרים, 2009

מה חשבו הקוראים? 0 ביקורות

מחיר באתר: 56 ₪

*משלוח חינם בקניה מעל 249 ש"ח  

מוצרים נוספים שיכולים לעניין אותך:

חלומות של סוף הלילה

חלומות של סוף הלילה

פנינה פרנקל
מחיר מכירה מודפס 68 ₪
נופים אורבים לטרף

נופים אורבים לטרף

פנינה פרנקל
מחיר מכירה מודפס 62 ₪
קרבנות מלחמה

קרבנות מלחמה

פנינה פרנקל
מחיר מכירה מודפס 89 ₪
על פחדים וסטיות קלות

על פחדים וסטיות קלות

פנינה פרנקל
מחיר מכירה מודפס 64 ₪
לכודה בפקעות של זיכרון

לכודה בפקעות של זיכרון

פנינה פרנקל
מחיר מכירה מודפס 74 ₪
על נמרים ומחבואים

על נמרים ומחבואים

פנינה פרנקל
מחיר מכירה מודפס 54 ₪