מילים מהתופת יום השואה 2024


יום הזיכרון לשואה ולגבורה הוא יום של עצירה והתבוננות. בצפירה בת שתי הדקות, אנו עומדים דום ומכבדים את זכר ששת המיליונים שנספו בשואה, ואת הניצולים שעברו את התופת וחיים עימנו. זהו יום של אחדות לאומית, בו אנו שבים ונזכרים בפרק האפל והנורא בתולדות עמנו ובהיסטוריה האנושית כולה. זהו גם יום של זיכרון ומחויבות, בו אנו מחדשים את ההבטחה לעולם לא לשכוח, להעביר את המורשת והזיכרון מדור לדור, ולהילחם בכל גילוי של אנטישמיות, גזענות ואפליה.


זיכרונות על המדף 

לאורך השנים, ספרות השואה הפכה לאחד הכלים החשובים ביותר להנצחת זכר הקורבנות ולהעברת המורשת והלקחים לדורות הבאים. סופרים רבים, ביניהם ניצולים ובני הדור השני, הקדישו את חייהם לתיעוד האירועים ולשימור הזיכרון.
כמידי שנה, נסקור על קצה המזלג את הספרים המומלצים לקריאה בתקופה זאת כדי להתחבר ולהבין את מה אנו מנציחים.



"אמן הבריחה" מאת גונתן פרידלנד, מספר את סיפורו המדהים של רודולף ורבה. ורבה היה אחד הבודדים שהצליחו להימלט מאושוויץ ולחשוף בפני העולם את אמיתות התופת. למרות הסכנה העצומה, הוא פעל להזהיר את שארית יהודי אירופה, אך מעטים הטו אוזן קשבת למסריו שיכלו להציל עוד רבים.

אומן הבריחה


"הכנרת מאושוויץ" מאת אלי מדווד, מתוארים חייה יוצאי הדופן של אלמה רוזה במחנה המוות. ככנרת מוכשרת, היא מונתה למנצחת תזמורת הנשים, תפקיד שאפשר לה להציל נערות רבות. דרך המוזיקה והאהבה האסורה, אלמה מוצאת נחמה וכוח להמשיך ולהאמין, ומהווה השראה לכולנו על עוצמת הרוח האנושית גם בתופת.

הכנרת מאושוויץ


"הבת מפריז" מאת קריסטין הרמל, סיפורן של שתי חברות צעירות, אליס וג'ולייט, בצל מלחמת העולם השנייה בצרפת. כשחייה של אליס בסכנה, היא משאירה את בתה בחנות הספרים של ג'ולייט, אך הפצצה הרסנית משנה הכול. עם תום המלחמה, אליס יוצאת למסע נואש בעקבות בתה וחברתה, מסע שמוביל אותה עד לניו יורק ולמפגש מרגש.

הבת מפריז


"הגלויה" מאת אן ברסט, עוקב אחר מסע בעקבות תעלומה משפחתית הקשורה לשואה. כשלליה מקבלת גלויה אנונימית ובה פרטי משפחתה שנספתה, ובתה אן יוצאת להתחקות אחר השולח, נפתח צוהר אל ההיסטוריה הכואבת והמורכבת של המשפחה ושל יהודי אירופה. סיפור מרתק החולש על פני יבשות וזמנים שונים, המתכתב עם חייה של המחברת עצמה.

הגלויה

"שם קוד הלן" מאת אריאל לוהון, הוא סיפורה האמיתי של ננסי וייק, עיתונאית אוסטרלית שהפכה למרגלת ולוחמת מחתרת בצרפת בתקופת מלחמת העולם השנייה. לאחר שהנאצים פלשו לצרפת, ננסי הצטרפה למחתרת והחלה להבריח אנשים ומסמכים. היא זכתה לכינוי "העכברה הלבנה" בשל יכולתה להתחמק מהגסטאפו. כשהוכרז פרס על ראשה, היא נאלצה לברוח לבריטניה ולעבור אימונים מיוחדים, כדי לחזור לצרפת ולהציל את בעלה.

שם קוד הלן

"הרוזנת מטוסקנה" מאת דיינה גפריס, סיפור המתרחש באיטליה של מלחמת העולם השנייה. הרוזנת סופיה דה קורסי מחליטה להגן על תושבי הכפר מפני הנאצים ולהסתיר חייל בריטי פצוע באחוזתה, תוך שהיא שומרת זאת בסוד מבעלה. במקביל, מקסין, עיתונאית צעירה, מצטרפת לפרטיזנים ומתאהבת בלוחם בשם מרקו. שתי הנשים נקלעות למשחק מסוכן בניסיון להציל את יקיריהן ולשרוד את המלחמה.

הרוזנת מטוסקנה

ילדים וסיפורי שואה 

בשנים האחרונות הולכת גוברת ההכרה בחשיבות של חינוך ילדים ובני נוער לנושא השואה בדרך המותאמת לגילם ולרמת הבנתם. סופרים רבים נרתמו למשימה והחלו ליצור ספרות ילדים ונוער העוסקת בנושא מזווית ייחודית ורגישה. ספר כמו "איפה אנה פרנק" - יומן מצויר של אנה מאת ארי פולמן, פונים אל הקוראים הצעירים בשפה פשוטה, בהירה וישירה, ומנסים להנגיש את האירועים הטראגיים והמורכבים של התקופה.

איפה אנה פרנק

באמצעות דמויות, עלילות ואיורים מרגשים, הספרים מזמינים את הילדים להכיר ולהזדהות עם סיפורי הגבורה, ההישרדות והתקווה של ילדים בני גילם ששרדו את התופת. הם חושפים בפניהם פיסות מההיסטוריה הקשה, אך עושים זאת בעדינות, ברגישות ומתוך התחשבות ביכולת הקוגניטיבית והרגשית שלהם. כך, למשל, הספרים מתמקדים פחות באימה ובזוועה, ויותר בערכים האנושיים והמוסריים שבאו לידי ביטוי גם ברגעים האפלים ביותר.

הספרות הזו מהווה כלי חינוכי רב עוצמה, המסייע לילדים לפתח אמפתיה, חמלה והבנה כלפי הזולת. היא מעודדת אותם לשאול שאלות, לחשוב ולדון בסוגיות של צדק, אנושיות וסובלנות. בעידן שבו ניצולי השואה הולכים ומתמעטים, לספרים אלו תפקיד מפתח בהנחלת הזיכרון והמורשת לדורות הבאים. הם מבטיחים שהסיפורים ימשיכו להיות מסופרים, שהלקחים ילמדו, ושהמסר ההומניסטי העמוק ביותר של השואה - לעולם לא עוד - יועבר הלאה במלוא עוצמתו.



לסיום, האתגר הגדול ביותר שלנו הוא דווקא בימים אלה, כאשר הניצולים האחרונים הולכים ונעלמים מעימנו, והמשימה להמשיך את מורשתם עוברת לידי הדורות הבאים. ספרות השואה תפקידה להבטיח שהזיכרון, הכאב והלקחים ימשיכו לחיות גם כשהעדים כבר לא יהיו עימנו. אך מעבר לכאב והשבר, אלה גם ספרים על העוצמה והחוסן של העם היהודי, על האופטימיות ועל התקווה שלא אפסו גם ברגעים הקשים ביותר.

יום השואה אינו רק יום של זיכרון ויגון, אלא גם של הוקרה והשראה. הוא מזכיר לנו מאין באנו ולאן אנו הולכים, את הערכים והאידיאלים שעלינו לשאת ולהעביר הלאה. הספרות נושאת עימה קול של תקווה וחיים וקוראת לנו להמשיך קדימה, לחלום ולהאמין בעתיד טוב יותר לכולנו. זהו היופי שלה - היא מזמינה אותנו להתחבר לעוצמת הרוח האנושית הבלתי ניתנת לשבירה ולזכור שאנו חזקים יותר מכל שנאה וחושך.